Jak si zjednodušit práci s individuálním plánováním

Lidé si často stěžují, že papírů přibývá a na práci s klienty je čím dál tím méně času. Co se s tím dá dělat? Při individuálním plánování bychom se měli zaměřit na to podstatné a vynechat všechny zbytečné věci. V tomto článku si ukážeme, jak na to.

Hledáme, co je důležité

Udělejte si malý experiment. Vezměte si do ruky individuální plán jednoho z vašich klientů. Do druhé ruky si vezměte červenou tužku. Nyní si celý plán projděte a podtrhněte si v plánu informace, které jsou skutečně důležité a užitečné.

Představte si například, že plán pročítá nová kolegyně, která k vám právě nastoupila. Pokud je plán dobře zpracovaný, tak i nový zaměstnanec by měl bez problémů pochopit, jak a s čím má danému klientovi pomáhat. Které informace budou pro vaši kolegyni skutečně přínosné? Co potřebuje vědět, aby s tímto klientem mohla dobře pracovat? Aby mohla klientovi poskytovat pomoc, péči a podporu tak, jak je klient zvyklý a jak mu to vyhovuje?

Podívejte se na individuální plán také očima klienta. Které informace jsou z jeho úhlu pohledu opravdu podstatné? Co by z pohledu klienta měl personál vědět? Co by v plánu nemělo chybět?

Tyto důležité, praktické a užitečné informace si v plánu podtrhněte. Projděte si celý individuální plán a klidně i zbytek dokumentace klienta, pokud ji máte v jedněch deskách.

Vynechte zbytečný balast

Máte hotovo? Kolik věci jste podtrhli a kolik toho zůstalo nepodtrženo? V mnoha plánech to bývá tak půl na půl. Půlka informací je důležitých a zbytek často bývá celkem zbytečná omáčka a balast. Informace, které se do plánů píší ze zvyku. Zbytečné cíle, o které klient ani nestojí. Informace, o kterých kdysi dávno někdo usoudil, že by v plánu měly být, ale ve skutečnosti nejsou k ničemu dobré.

Některé plány také bývají plné odborně znějících frází, ze kterých se ale nikdo nic kloudného nedozví. Lepší je používat při plánování běžný a srozumitelný jazyk.

Nyní si představte, co by se stalo, kdyby v individuálním plánu zůstaly jen důležité informace, které jste podtrhli. Zbytek by zmizel. Místo dlouhého a nepřehledného plánu byste získali plán kratší, přehlednější a tím i užitečnější. Zbytečné informace nikomu chybět nebudou. To je opakovaná zkušenost.

Pryč s duplicitami

Častým nešvarem také bývá, že se v individuálním plánu objevuje jedna informace několikrát. Může to být i užitečná informace, ale setkáme se s ní v plánu na různých místech opakovaně. Plán tím ztrácí přehlednost. Zde je recept jednoduchý: jedna informace by měla být v plánu pouze jednou.

Jednoduchost je znakem kvality

Žádný zákon ani standardy kvality nikoho nenutí vytvářet dlouhé a komplikované plány. Není nutné mít v plánech spoustu zbytečných kolonek, u kterých marně přemýšlíte, co napsat. Není nutné vymýšlet stále znovu zbytečné cíle, o které klienti nemají zájem.

Sám jsem měl v ruce stovky individuálních plánů z různých organizací. Naprosté většině z nich by velmi prospělo podstatné zkrácení a zjednodušení. Všiml jsem si, že přílišná délka a komplikovanost jsou obvyklé znaky nekvalitních a formálních plánů. Kvalitní plány bývají jednoduché a přehledné. Člověk v nich najde jen užitečné informace. Vytvořit jednoduchý plán také zabere méně času. A jak všichni víme, času není nikdy dost.

Zdá se vám plánování ve vaší organizaci příliš složité? Je to jen na vás, jak si plánování nastavíte. Můžete si ho nastavit složitě a můžete si ho nastavit i jednoduše. Jde to. Lidé často mívají pocit, že je lepší, aby toho v plánech bylo raději víc. Ale opak je pravdou. Jednoduchost je cesta ke kvalitě.

Líbil se vám článek? Tak ho sdílejte dál! Díky.

Jiří Sobek
Lektor, konzultant, autor programu Joplan, nadšený pisatel článků a publikací.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.